Op zaterdag 3 september start Hospicegroep De Lelie met haar maandelijkse inloopochtenden voor mensen die graag een keertje achter de schermen willen kijken of meer willen weten over vrijwilligerswerk in het hospice of over thuiswaken.

Hospicegroep De Lelie zet zich in voor terminale zorg bij mensen thuis en in het hospice aan de Leliestraat in Winterswijk. Coördinator Joke Verwey: “Wij bieden zorg en ondersteuning in de laatste levensfase. Dit doen wij met zo’n 60 getrainde vrijwilligers. Een deel van deze vrijwilligers verleent zorg in het hospice. Daarbij moet je denken aan wassen, strijken, boodschappen doen en maaltijden bereiden. Daarnaast assisteren ze de thuiszorg bij de verzorging van de gasten. Maar ook een luisterend oor bieden is belangrijk.” Coördinator Marlies Hengeveld: “Daarnaast hebben wij ook vrijwilligers die een nacht of een dagdeel in de week thuiswaken bij mensen die terminaal zijn. Daar is het vaak een kwestie van aanwezig zijn om de mantelzorgers te ontlasten. Voor zowel het hospice als het thuiswaken zoeken we nieuwe vrijwilligers. Ook kunnen we nog een aantal vrijwilligers voor PR-activiteiten gebruiken.”

Vrijwilliger worden?
Het verzorgingsgebied van de hospicegroep is gelijk aan dat van het Streekziekenhuis Koningin Beatrix. “Dat betekent dat inwoners van de gemeentes Aalten, Berkelland, Oost Gelre en Winterswijk een beroep op ons kunnen doen. Dat zijn ook de gemeentes waarin we altijd op zoek zijn naar vrijwilligers”, aldus Marlies. Joke vult aan: “Om vrijwilliger te kunnen worden hoef je niet per se een achtergrond in de verzorging te hebben. Wel wordt verwacht dat je een introductietraining van zeven avonden volgt voordat je officieel aan de slag kunt als vrijwilliger.” Deze training start dit najaar op woensdag 21 september. Heb je hiervoor belangstelling dan kan je je hiervoor aanmelden via de website of via telefonisch contact met één van de coördinatoren.

Inloopochtend
Tijdens de maandelijkse inloopochtend (eerste zaterdag van de maand) kunnen mensen vrijblijvend langskomen. Er zijn vrijwilligers aanwezig die graag vertellen over hun werk in het hospice of het thuiswaken. Op 3 september, na de vakantieperiode, starten wij weer met de maandelijkse inloopochtenden van 11.00 uur tot 12.30 uur. Belangstellenden zijn welkom aan de Leliestraat 36 in Winterswijk.