“De kinderen kregen aandacht en troost en werden eigenlijk best verwend”

In mei 2018 constateerden artsen dat de veertigjarige Aaltenaar Gerwin Schwartz, echtgenoot van Mieke (nu 36) en vader van Arjan (11), Eline (8) en Fenna (6) niet meer zou genezen van kanker. Samen met zijn gezin koos hij er voor zijn laatste dagen in Hospice De Lelie in Winterswijk door te brengen. Een goede keuze, vindt Mieke Schwartz: ,,Bijna alles kan en de vrijwilligers zijn geweldig. Het voelt alsof je in een andere familie opgenomen wordt.”

Op 9 mei 2018 was Gerwin met de kinderen in de tuin toen hij een zware epilepsie-aanval kreeg en met spoed naar het ziekenhuis moest. In het ziekenhuis bleek dat hij drie tumoren in zijn hoofd had met uitzaaiingen in zijn longen, nieren en hersenen. Genezing was niet meer mogelijk. ,,Thuisverzorging was eigenlijk geen optie” vertelt Mieke. ,,We kozen er daarom voor dat Gerwin in Hospice De Lelie zou gaan verblijven.”

Eigen kamer

In het hospice kreeg Gerwin een eigen kamer. Die kamer werd later op aanraden van de vrijwilligers gewisseld voor een andere kamer waar de kinderen vrijer in de tuin konden zijn en minder met andere gasten rekening hoefden te houden. ,,De vrijwilligers dachten in alles met ons mee en dat vonden we geweldig”, zegt Mieke. ,,Ze waren ook erg betrokken bij de kinderen. Ze letten op ze, gaven ze troost en aandacht… Eigenlijk zijn de kinderen daar enorm verwend. Ze vonden het fijn dicht bij Gerwin te kunnen zijn en samen dingen te ondernemen.”

Normaal

Ondanks dat hij ongeneeslijk ziek was, was Gerwin vastbesloten alles wat hij kon uit zijn laatste dagen in het hospice te halen. Mieke laat een fotoalbum zien waaruit blijkt dat dat gelukt is. ,,In overleg kan bijna alles in het hospice,” vertelt ze terwijl ze door het album bladert en foto’s toelicht: ,,Gerwin was fan van Normaal. Zijn vriendengroep heeft geregeld dat de bandleden Jan Kolkman en Ferdi de Joly speciaal voor hem in het hospice kwamen optreden. Met de Wensambulance Twente zijn we met het gezin naar de Efteling geweest en is Gerwin naar een vrijgezellenfeest bij de Domme Aanleg gebracht. Gerwin en ik zijn ook nog met stichting Vaarwens naar Volendam geweest. Vanuit het hospice maakten we wandelingetjes met de kinderen. Ook gingen we naar de kermis en het circus.”

Dankbaarheid

Gerwin verbleef drie maanden en een dag in het hospice. ,,Dat was wel een van de minst leuke aspecten van zijn verblijf,” licht Mieke toe. ,,In principe mag je er drie maanden blijven. Gerwin maakte zich toen hij er bijna drie maanden was wel druk over.” Toen Gerwin hoorde dat hij bij hoge uitzondering toch langer mocht blijven omdat een andere oplossing echt niet mogelijk was, ging het snel en stierf hij enkele dagen later. Mieke denkt met dankbaarheid terug aan Gerwins verblijf in het hospice. En ook de kinderen hebben goede herinneringen aan die tijd. ,,Ze konden veel en dichtbij papa zijn en konden het goed vinden met de vrijwilligers. We voelden ons opgenomen in een familie. De eerste keer dat ik binnenkwam vond ik het heel confronterend, maar achteraf gezien was het een goede keuze.”